Tuesday, June 17, 2008

عن الموت .. مجدداً

كثيراً ما طاردتنى فكرة الموت !! .. و باعتبار الموت فكرة ؛ ابدأ فى عاداتى القميئة من متابعة تلك الافكار .. او بالاحرى تستغرقنى هى .. فأنا لم اعطِ تلك الافكار اذناً باختراقى ابداً .. و لكنها تعرف الطريق جيداً لرأسى المهشمة تماماً
اما انا .. فلازلت اشعر برعشة تسير فى جسدى كلما راودتنى تلك الفكرة .. فلم اتخيلنى قط راقد فى صندوق خشبى يحملنى افراد معظمهم اغراب .. و بينما يحملنى هؤلاء_ مسرعين_ الى مصير لا اعلمه ؛ انا راقد لا اتنفس .. ربما اصرخ و لكن احدهم لا يسمعنى
الرعشة ذاتها تزداد حينما اجدنى فجأة الى جوار اشلاء لموتى .. اقربائى هم ام لا .. فانا لا ارى منهم سوى فتات متناثر .. لا ادرى ما ان كان احدهم سيهدىء من روعى ام لا .. ربما هم حتى يكرهون وجودى هنا .. و لكنى باى حال
! مطالَب ان ابقى الى جوارهم
لا اتيقن حتى من ان هؤلاء الباقون فوق سطح الارض سيتأثرون كثيراً بغيابى عنهم .. لا اعلم احبوا رحيلى .. لا اعلم
! عنهم شيئاً .. لا اعلم من هم ايضا
اذكر انى حلمت ذات يوم انى اعمل فى دولة اجنبية .. لطالما تمنيت ذلك .. و لكن الموت لم يسمح لى ان اتمتع بحلمى طويلاً .. فقد جاءنى فى هذا الحلم خبر وفاتى ! .. توفيت اذاً فى مسكنى المنعزل .. و لم يعلم احدهم عنى شيئاً .. اذكر انى لم اطق رائحتى العفنة حتى انى تمنيت ان اتحول الى فتات مثل هؤلاء الرقود .. اذكر ان صديقى الذى سافر معى لا يعلم عنى شيئاً حتى الان
.... ! اذكر حتى انى لا اذكر شيئاً

7 comments:

Unknown said...

عطية :
أولا إزيك
مالك فجأة تطرقت لمسألة وجودية عالية كده ليه
هو عامة ما فيش مشكلة إنك تتذكر الموت دائما ولكن ما تنساش حقك في الحياة
يا بني هو أنت بتعمل جدول لموتك ( بعد الشر ) طب عايز الجنازة فين
هو أنت ليه قاليها وحدة في وحدة كده هو انت ما لكش حد يعني
يا بني كفاية البنات اللي انت بتكلمهم هههههههههههه
عارف الدقة في المسألة دي إنك تدور على المحور الكئيب لو أنت بتمر بمرحلة حزينة يعني
والمحور ده اللي وجد عندك في الموت بس وحش جدا إن يبقى المحور ده المووت

يلا المهم ابقى رد على سؤالي اللي فات ده
تحياتي

a.aTeYa said...

محمد على باشا :D

انا الحمد لله تمام .. ده اولاً


بص بقى هرد عليك فى نقط سريعه كده عشان جعان :D

الموت مش شر .. و ده نهايه حتميه او بالاحرى بدايه حاجه جديده مش قادر اسميها حياه .. قشطه؟


و بالنسبه للجنازة كنت ناوى عمر مكرم بس قلت بلاش عشان سيتى ستارز قريب و كده :D

بالنسبه للمحاور دى كلها بقى فانا طالع على الدائرى كمان شويه .. و ربك بيكرم :D


منور يا محمد

كراكيب said...

يا ابن الإيييييييييييه
ده انت ططلعت فظيع بقى وانا معرفش
موضوعك مخيييييييف وفكرتك تدل انك شخصية يائسة وكئيبة وعندها انفحلال زي ما قولتلك ومحتاج تتابع مع دكتور نفساني

لا انت مش كامنس اللي انا عرفته لالالالا
انت واحد تاني وبتضحك عليا
ايه يا ولد اللي انت فيه ده يممممة

بس هو موضوع جامد على فكرة بس خوفتني وقشعرتني وخليتني اتلفت حواليا واولع النور واقول لماما تيجي تقعد معايا في الاوضة علشان بخاف

انا قايمة اصلي المغرب يا خويا محدش ضامن هيموت امتى

a.aTeYa said...

:D بصى يا مرام انا فجاه حاسس انى رياض المنفلوطى و بقول

يا نهار اثود
:D

و بالمرة هعمل سلسله افلام رعب :D

Anonymous said...

لألألألألألأ

طب بص،، انا هركز تاني واجيلك

اوعى تمشي،، انا جاية،، وغلاوتك لااااااجي

مها ميهوووو

a.aTeYa said...

مستنى يا مها متقلقيش .. هروح فين يعنى
:D

منورة يا مها

a.aTeYa said...
This comment has been removed by the author.